ביטוח אחריות מקצועית למטפלים אלטרנטיביים

רפואה אלטרנטיבית כבר מזמן נחשבת למקובלת גם אצל אנשי המקצוע הקונבנציונליים, כך שהנעזרים בטיפולי רפואה משלימה באים למטפלים האלטרנטיביים בידיעה ברורה שמדובר בטיפול רפואי לכל דבר. מבחינתם ומבחינת המדינה והחוק, למרות השוני בגישות הרי שעדיין הם נחשבים למטופלים והמטפלים חייבים בהכשרה מקצועית והסמכה לטיפול. ההבדלים בין סוגי הטיפול ובין מסלולי ההכשרה מתבטאים גם בפוליסות ביטוח אחריות מקצועית שהם מחויבים בו. להלן מידע מועיל לכל מי שרוצה לדעת יותר על ביטוח אחריות מקצועית למטפלים אלטרנטיביים כמוהו.

ראשית, מהו ביטוח אחריות מקצועית?

ככלל, בעלי מקצוע רבים שמציעים את שירותיהם ללקוחות מבטחים את עצמם בביטוח אחריות מקצועית במקרים של תביעה נגדם בגין רשלנות מקצועית, או מחדל, בין בזדון ובין בתום לב. זה נפוץ בעיקר אצל בעלי מקצועות חופשיים שבשבילם הביטוח משמש כתב אחריות לכך שהם מקצועיים, מיומנים וכשירים לספק את השירות, אחרת סביר להניח שחברת הביטוח הייתה נמנעת מלבטח אותם. אצל מטפלים אלטרנטיביים וקונבנציונליים ביטוח מקצועי זה מתייחס לשני סוגים –ביטוח צד ג' למקרה של תאונה או תקלה במרפאה וביטוח למקרה של נזק בגלל הטיפול עצמו בגין רשלנות מקצועית, תקלה לא צפויה או טעות למרות כל הרצון הטוב. הביטוח כולל: נזק בגין ייעוץ שגוי, הוצאות בהליכים משפטיים בגין תביעה, ליווי אישי מקצועית, ביטוח צד ג' עקב נזק שנגרם בגלל תאונה במרפאה – במיוחד אם יש ציוד ומתקנים מיוחדים.

על מה נשען הכיסוי הביטוחי?

בניגוד למקובל לחשוב, רפואה אלטרנטיבית אינה חסרת כללים וחוקים ומטפלים אינם יכולים להחליט על דעתם עצמם שהם כאלה מבלי שהוכיחו לחברת הביטוח שהם עומדים בקריטריונים מקצועיים, כולל הקליניקה שלהם, שאי אפשר להתפשר עליהם. זה כולל השכלה רפואית מוכרת והכשרה מקצועית מספקת שעומדת בתנאים, ובמקרים שבהם הם נתבעים נבדקת גם התנהלותם כחוק ונקיטת כל אמצעי הזהירות המתבקשים. בדיוק כמו רופאים, גם על מטפל אלטרנטיבי להוכיח שעשה כל מה שעשה בתחום הסביר ולפי דרישות המקצוע ומצבו של המטופל וללא גילויי רשלנות מכוונת או בזדון. ביטוח אחריות מקצועית מספק כיסוי עד גובה הפוליסה שנקבע מראש בסכום מסוים שאליו מתחייבת חברת הביטוח. ללא ביטוח כזה לא ניתן, או לא רצוי כלל, לעסוק במקצוע טיפולי כלשהו.

באיזה תחומים קיים הביטוח?

תחום הרפואה האלטרנטיבית מגוון מאוד והוא כולל מקצועות רבים שבחלקם נעשה שימוש בציוד ובחומרים ובחלקם במגע ישיר. חלק מהשיטות פופולריות יותר מאחרות, כמו נטורופתיה, רפואה סינית והומיאופתיה, ולכן גם יש יותר ביקוש לביטוח מקצועי למטפלים בשיטות אלה. להן נוספות אין ספור שיטות מוכרות פחות שגם הן דורשות ביטוח מקצועי. הפוליסות חייבות להיות פרטניות ולהתייחס לשיטות הטיפול בהתאם למה שנדרש בהן מהמטפל, בעיקר בהכשרה ובהפעלת ציוד ושימוש בחומרים שונים. יש להבדיל בביטוח האחריות בין אנשים שלמדו קורסים קצרים לבין כאלה שלמדו שנים עד לקבלת תעודה מוסמכת ותואר. יש כמובן את היוצאים מהכלל – רופאים ואנשי מקצועות רפואיים קונבנציונליים שלמדו גם רפואה אלטרנטיבית והחלו לשלב אותה בעבודתם. כולם זקוקים לביטוח אחריות מקצועית לתחום זה. עם זאת, התחומים נבדלים במאפייניהם ולכן גם הביטוח המקצועי מתייחס לכך בפוליסות שלו.

לאילו מטפלים מיועד ביטוח אחריות מקצועית?

  • ביטוח למטפלים בשיטות שונות, לאו דווקא במגע ובמתקנים אלא גם בשיחות – מטפלים יכולים לעסוק בכל תחום כמו ייעוץ לפי שיטות כמו NLP, ריפוי באומנויות, ריפוי בהידרותרפיה, פסיכותרפיה על סוגיה השונים, שיטות תנועה שונות כמו אלכסנדר ופלדקנרייז ועוד.
  • ביטוח אחריות מקצועית לרופאים – רופאים שמטפלים בשיטות אלטרנטיביות מודעים מן הסתם יותר מאחרים לכללי ההתנהלות המקצועית. להם ברורה האתיקה הרפואית גם כאשר הם מטפלים בשיטות אלטרנטיביות כמו הומיאופתיה ודיקור סיני. על אחת כמה וכמה שגם הם זקוקים לביטוח אחריות מקצועית למטפלים אלטרנטיביים, משום שהפוליסה הרגילה שלהם כרופאים קונבנציונליים לא כוללת בדרך כלל את השיטות האלה.
  • ביטוח אחריות מקצועית למעסים – פוליסת ביטוח למעסים כוללת את הנזקים שעלולים להיגרם למטופלים בגלל מגע בלתי מיומן או בגלל רשלנות ונזקים גופניים בגלל תאונה או תקלה בציוד. המטופל שמפקיד את גופו בידי המטפל עלול לתבוע אותו בגלל נזק שנגרם לו כתוצאה מהטיפול, בין אם חשב שזה הטיפול הנכון או לא.
  • מטפלים אלטרנטיביים כמו דיקור, רפלקסולוגיה, הומאופתיה, נטורופתיה, שיאצו, שיטות עיסוי שונות, רפואה סינית – בתחומים פופולריים אלה נהוג ביטוח משום שמטפל יכול להיתבע בדיוק כמו רופא במרפאה רגילה בגלל נזק שנגרם מהמחטים, מייעוץ לא נכון, ממגע שהפעיל טריגרים לא רצויים, מתרופות שהשפיעו לרעה או להפך – לא השפיעו כלל, משיטת תזונה ואורח חיים שגרמו נזק במקום לשפר או גרוע מכך – גרמו לחולי או לנזק גופני. מטפלים אלה נחשבים לפופולריים ביותר ולמקובלים מאוד גם בקרב רופאים קונבנציונליים ולכן חשוב מאוד הכיסוי הביטוחי שניתן למטופלים.
ביטוח אחריות מקצועית למטפלים אלטרנטיביים